Neked milyen autód van?

Manapság az autó sokak számára alapvető kelléke a mindennapoknak. Rengeteg féle, és fajta közül válogathatunk igényeink, pénztárcánk szerint az új, és használt modellek közül. Van, akinek luxuscikk, egyesek pedig munkaeszközként használják az etimológiai értelemben véve „önmozgó” jelentéssel bíró gépezetet.

„Vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek.”

A legkorábbi automobilt, amiről feljegyzések maradtak fenn, Ferdinand Verbiest, egy kínai jezsuita misszió egyik tagja épített 1672 körül, ez azonban nem volt képes sem vezetőt, sem utast szállítani, mert csak egy 65 cm hosszú, gőzerővel hajtott modell volt.
A köztudatban Henry Ford nevéhez kötődik az autógyártás, aki a Ford Company tulajdonosaként a világ leggazdagabb és leghíresebb emberei között volt, és amely céget máig leszármazottai vezetik, de az Egyesült Államok közlekedését és iparát is forradalmasította. Ford első autójának megépítésekor nem állt még annyi lehetőség a rendelkezésünkre, de nem is tettek meg mindent, hiszen nem volt ekkora verseny a piacon a vevők elnyerésért. Ford híres, cinikus mondata is erről árulkodik.

A legnépszerűbb autómárka világviszonylatban, és Magyarországon

1896 óta rengeteg minden változott, a technika fejlődése lehetővé tette a legkülönbözőbb, már-már csúcstechnológiás autók létrejöttét. Eszméletlen tempóban haladnak a fejlesztések, nem is lehet megállni; az igények kitolódtak, és a legújabb trendekhez való alkalmazkodás kötelezővé vált a versenyben.
Rengeteg márka jelent meg, akik a legkülönbözőbb, személyre szabott ajánlatokkal várnak minket tárt karokkal. Bár a Volkswagen a Toyotát megelőzve pár éve a legnépszerűbbnek számított a legtöbbet értékesített autóval világelsőnek, egy országokra lebontott térképen jól látszik, hogy a japán márka negyvenkilenc országban adta el a legtöbb járművet. Utóbbi kifejezetten erős Latin Amerikában, valamint Ázsia és Afrika nagyobb részén illetve Ausztráliában. Előbbit Európában részesítik előnyben. Hazánk több év után Suzuki párti lett újra, 23 ezret vettek belőle, amely nagy részben az új modellek jelenlétének köszönhető.

Intelligens autók: mérnöki csodák

Százhúsz év távlatából nézve büszkék lehetünk magunkra; nem csak a károsanyag-kibocsátást csökkentettük napelemes autók létrejöttével, hanem a vezetői élmény is kifejezett szempont lett az esztétikum, a kényelem, a praktikum, és a biztonság mellett. Az üzemanyag- fogyasztás globális ütemben csökken, és lassan már olyan önműködő autók is létrejöhetnek, amik sokkal biztonságosabbak, mintha ember vezetné őket; szenzorok tömkelege, elektronikai kihívások, programozás és automatizálás jellemzi a mai autófejlesztést, úgy néz ki, tényleg nem kell sok idő, és az önműködő autók elérhető közelségbe kerülnek, bár ezt egyelőre nehéz elképzelni. Bár Európában már szinte bárhol tesztvezethetünk ilyen autókat, azért ezek a járművek a csillagászati árakon is felül lehet megvásárolni; nálunk pedig nem hogy modern autója nincs mindenkinek – van, akinek háztartása nem rendelkezik egy darabbal sem.

A valóság: egy kis statisztika

Az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat az unió országainak autóbirtoklásáról összegzett, és rendszerezett kétéves adatokat, amikből kiderült, Luxemburgon kívül sehol sem jut több autó egy lakosra az EU-ban. Az apró nagyhercegség egy lakójának, kétszer több autója van átlagban, mint egy magyarnak.

Több tagállam jelentett nagyarányú 20 éves, vagy annál korábbi évjáratú gépkocsiállományt: a legnagyobb arányban Lengyelországban (harminchárom százalék), Észtországban (huszonhat százalék), Lettországban (huszonkét százalék) és Finnországban (huszonegy százalék) voltak régi személygépjárművek 2015-ben. Ezzel szemben 2 évesnél fiatalabb autók a legnagyobb arányban Luxemburgban, Belgiumban és Írországban és Ausztriában 33, 21-21 és 18%-os arányban 2015-ben.

A használt autók hátránya: az eredetvizsgálat fontossága

Sokan egyáltalán nincsenek tisztában vele, miért van szükség eredetvizsgára egy gépjármű eladásakor vagy vásárlásakor. Rizikós dolgot vállalunk ilyenkor, legyen szó magánszemélyekről, kereskedésből vásárolt járműről, hitel vagy lízing konstrukcióról. Természetesen a külföldről behozott jármű esetében is elengedhetetlen egy ilyen procedúra, hiszen a magyarországi forgalomba helyezéshez illetve átíráshoz ez az okmányirodában csak így állja meg a helyét. Célja minden esetben, ahogyan a nevében is szerepel, az eredet – a jármű egyedi azonosítóinak – ellenőrzése: pl. hogy változott-e időközben az alváz-, vagy/és a motorszám. Ezzel ki lehet szűrni a bűncselekményen átesett gépjárműveket, ami igen jó hír.
A kocsik eredetének kötelező vizsgálatát azzal a rendeltetéssel vezették be, hogy kétes eredetű, feltételezhetően bűnözéssel összekapcsolható járműveket ne engedjenek a forgalomba. Ez a 90-es évek végén, egészen pontosan 1998-ban történt. A rendelkezés hatása nem maradt el, a lopott járművek száma jelentősen visszaesett, azok értékesítése pedig szinte teljesen lehetetlenné vált.

A gépjárművek karbantartása

A biztonságos vezetéshez nem csak tapasztalatra van szükség, és maximális odafigyelése; egy műszaki hibás autó bár sok intő jelet ad, nem árt bizonyos időközönként megnézetni szakemberrel, és nem csak azért, mert törvény kötelez minket rá. Számos baleset megelőzhető lenne, ha erre odafigyelnénk , erre igazán több, mint érdemes rászánni havonta egy kis időt. Van pár praktika, amit azonban otthon is elvégezhetünk, nem kell minden aprósággal az autószerelőhöz rohanni, jó pár dologgal mi is hozzájárulhatunk a kocsi normális működéséhez, így nem kevés időt és pénzt meg is spórolhatunk, de természetesen a szakértő általi átvizsgálás elengedhetetlen.
Az ablaktörlő gumik hajlamosak elkopni, őket rendszeresen cserélni kell, használattól függően félévente/évente szokott előfordulni, hogy a lapátok törléskor csíkokat hagynak a szélvédőn. Az ablakmosó folyadékot mindig az évszaknak megfelelő (téli vagy nyári) szélvédőmosóra cseréljük, ez az egyik legkönnyebben kivitelezhető művelet. Az akkumulátor állapotának ellenőrzése is alkalmanként nagyjából csupán húsz percet és körülbelül 1200 forintot igényel. Ha úgy látjuk, hogy az akkumulátor pólusának felületén korrózió jelenik meg, azt le kell tisztítani. A fényszórók polírozása, és az olajszint ellenőrzése és újratöltése szintén rendkívül egyszerűen elvégezhető feladatok, amik nagymértékben hozzájárulnak a balesetek, meghibásodások, károsodások megelőzéséhez.

Nem csak az autót érdemes szervizbe vinni!

Mi a helyzet egyéb fontos, mindennap használandó eszközünkkel? Telefonunk, laptopunk, zenelejátszóink, tévénk, rádiónk mind-mind olyan elektromos eszközök, amik könnyen meghibásodhatnak. Egy laptop bevizsgálás nem kerül többe 20 percnél, és pontosan ugyanolyan fontos, mint az autónk ellenőrzése. Számítógépünket megviselheti a használat, és fenyegetheti számos vírus támadása. Nem csak akkor érdemes elvinnünk gépünket, hogyha már nagy a baj, vagy ha használt készüléket vásárolunk; a laptop bevizsgálás is egy olyan dolog, amit érdemes évente elvégezni. Egy szakember sok olyan dolgot észrevehet, amit mi laikusként, vagy csak szimplán a mindennapos használat miatt nem veszünk észre. Legtöbb esetben nem is csak egy hibája van a laptopnak, hanem több, ha nem fordítunk rá kellő figyelmet, energiát, és időt, pár hónap múlva újabb és újabb probléma miatt vihetjük vissza megint.

A pc mentornál a laptop bevizsgálás teljes körű, precíz vizsgálatot jelent, aminek díja is igen csekély mértékű. A bejelentett hibán kívül tesztelik is, hogy a memória megfelelően működik-e, a belső hőmérsékletek nem lépték-e túl az optimális értékeket, és hogy az akkumulátor mennyire használódott el. Ezeken kívül feljegyzik a laptop vagy számítógép hardver és szoftver elemeit, hogy tanácsot tudjanak adni az esetleges fejlesztésre, de számos egyéb más szolgáltatás is elérhető.

A laptop bevizsgálás és karbantartás, szervizelés éppúgy nem elhanyagolható dolog, ahogy autónk, és egyéb mindennapos használatú tárgyunk esetében sem.